Central Cleaning
A takarítási munkára jelentkezés menete:
1. A tájékoztatók elolvasása
2. Az adatlap, jelentkezésilap kitöltése
3. Kapcsolatfelvétel, személyes találkozás
4. Munka- és tűzvédelmi oktatás aláírása
5. Belépési engedély igénylése
6. Egyszerűsített szerződés indítása
7. Betanítás, munka megkezdése
Jelentkezés
Tűz- és munkavédelmi oktatás
Tűzvédelmi és munkavédelmi tájékoztató
a Magyar Nemzeti Bank épületeiben és bérleményeiben
munkát végző külső munkavállalók részére
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) jelen tájékoztatóval hívja fel a területén munkát végző nem MNB
alkalmazottak figyelmét a munkavégzésük során betartandó tűzvédelmi és munkavédelmi előírásokra.
A tájékoztatóban szereplő előírások megszegése vagy azok figyelmen kívül hagyása az MNB területéről történő kitiltást von maga után.
Felhívjuk a szerződött partnerek figyelmét, hogy a tájékoztató mellékletében szereplő aláíró lap
kitöltése nem mentesíti őket a külön jogszabályokban meghatározott tűzvédelmi és munkavédelmi
oktatások megtartása alól.
Tűzvédelem
- Aki az MNB épületeiben, helyiségeiben, szabad területein, tulajdonában, járműveiben stb.
tüzet vagy annak közvetlen veszélyét észleli, illetve arról tudomást szerez, köteles azt a biztonsági őrségnek a késedelem nélkül bejelenteni, továbbá a rendelkezésre álló tűzjelző rendszer kézi jelzésadóját működésbe hozni. - Tűz észlelése esetén a tűzoltást a tűzjelzéssel egy időben vagy azt követően haladéktalanul
meg kell kezdeni. Mindenki köteles a tűz oltásában, illetve az emberi élet és az anyagi javak
mentésében – az életkora, valamint egészségi és fizikai állapota alapján elvárható mértékben
– külön felszólítás nélkül részt venni, illetve a mentési munkálatokat a rendelkezésére álló
információkkal segíteni. - Az oltást elsősorban az erre a célra rendszeresített tűzoltó készülékekkel, eszközökkel kell
megkísérelni. A rendszeresített kézi tűzoltó készülékek elhelyezését, helyes használatát valamennyi MNB munkavállalónak oktatás keretében kell megismernie. - A tűzoltás vezetőjének (pl. hivatásos tűzoltó vagy katasztrófavédelmi szakember) utasításait
minden jelenlévő köteles végrehajtani. - Tűzoltó készülékkel emberen keletkezett tüzet oltani csak különös körültekintéssel és arra
megfelelő oltóanyaggal (pl. habbal) szabad. A tüzet fogott személyről az égő ruhaneműket
lehetőség szerint el kell távolítani. Amennyiben erre nincs lehetőség, a személyt le kell takarni, vagy a földön átforgatni. - A helyiségek, épületek kiürítésekor az épületet a legrövidebb biztonságos úton, a menekülési
irányt mutató rendszerek által jelzett menekülési útvonalon kell elhagyni. Azokban az épületekben, ahol lift található, a liftet menekülés céljára igénybe venni tilos! - A kiürítés során
− a nyílászárókat (ajtókat, ablakokat) be kell csukni,
− ahol arra lehetőség van, gondoskodni kell a helyiség áramtalanításáról,
− a légzőszervi nyílások (orr, száj) elé ruhaneműt, textil zsebkendőt kell tartani. - Amennyiben valamelyik helyiséget az ott tartózkodó személyek elhagyni nem tudják, úgy
− a helyiség nyílászáróit (ajtajait, ablakait) be kell csukni,
− a nyílászárók hézagjait ruhaneművel, textíliával el kell tömíteni,
− arccal a föld felé a helyiség padozatára kell feküdni,
− a légzőszervi nyílások (orr, száj) elé ruhaneműt, textil zsebkendőt kell tartani,
− a biztonsági őrség, tűzoltóság/katasztrófavédelmi szerv munkatársai részére telefonon,
tűzjelző rendszerrel, élőszóval stb. életjelet kell adni. - Tilos a dohányzás a MNB valamennyi épületében, továbbá ott, ahol az tüzet vagy robbanást
okozhat! - Dohányzásra kijelölt külső helyszíneken az égő és elhasznált dohánynemű, illetve a gyufa elhelyezésének céljára nem éghető anyagból készült hamutartót vagy vízzel telített edényt kell
alkalmazni. A hamutál/edény kiürítésének igényét az azt használó személy(ek)nek megfelelő
rendszerességgel jelezniük kell az üzemeltetőknek. A kiürítés megelőzően meg kell győződni
róla, hogy a hamutálban égés folyamata nem zajlik-e. Az égő dohányneműt tartalmazó hamutartókat papírkosárba üríteni tilos, e célra nem éghető anyagból készült szemeteset kell
használni! - Tilos gyufát, dohányáruvéget éghető anyagra ráhelyezni, illetve olyan helyen eldobni, ahol az
tüzet okozhat! - Dohányzásra kijelölt helyen éghető vagy gyúlékony anyagok és folyadékok, illetve gázpalackok (dissous-, oxigénpalack stb.) tárolása még átmenetileg is tilos!
- A MNB területén nem az MNB alkalmazásában álló, cselekvőképességükben és mozgásukban
korlátozott személyek az ügyfélforgalom elől elzárt területeken kizárólag kísérő jelenlétével
tartózkodhatnak. - A MNB területén munkát végző valamennyi személy, tevékenységének végzése során, illetve
annak befejezését követően, köteles ellenőrizni a tűzvédelmi használati szabályok betartását, és az esetlegesen tapasztalt hiányosságok megszüntetésére intézkednie kell. - A munka befejezése utáni ellenőrzésnek különösen ki kell terjednie
− az állandó üzemű berendezések működésének figyelembevételével, az elektromos berendezések, valamint az egyedi tüzelő- és fűtőberendezések kikapcsolt állapotára,
− a közművek elzárt állapotára,
− a nyílászáró szerkezetek bezárására,
− a közlekedési utak, a tűzoltó felszerelések és berendezések, a közműelzáró szerelvények, valamint az elektromos kapcsolók megközelíthetőségére,
− minden, tűz előidézésére alkalmas, vagy a tűz oltását esetlegesen akadályozó körülmény megszüntetésére. - Az MNB-ben történő beruházások, létesítések, átalakítások, bérbeadások tűzvédelme során,
a tűzvédelmi előírásokat már a tervezés időszakában vizsgálni, és érvényre jutásukat biztosítani kell. A beruházás megrendelője köteles biztosítani a tervezők részére a MNB által meghatározott egységes tűzvédelmi előírásokat, melyeket a tervdokumentáció elkészítésénél a
tervező köteles figyelembe venni. Az épület átalakításhoz (építész, elektromos, gépész, stb.)
kapcsolódó beruházás megrendelője a beruházás megkezdését köteles bejelenteni írásban a
bankbiztonságnak. - A bérleti szerződések megkötésekor a szerződésben egyértelműen rögzíteni kell az MNB és
a bérlő tűzvédelemért való felelősségi körét. A MNB által bérbe adott területen a tűzvédelmi
használati szabályok betartásáért a bérlőt terheli a felelősség. A beépített tűzvédelmi berendezések (tűzjelző- és oltóberendezés, fali tűzcsap, szárazfelszálló vezeték, hő- és füstelvezető
stb.) felülvizsgálatát továbbra is az MNB végzi. A villamos berendezések tűzvédelmi szabványossági felülvizsgálatának arányos részét a bérlő köteles megfizetni. A bérbe adott terület
MNB által történő tűzvédelmi ellenőrzésének jogát fenn kell tartani. A bérlő a tevékenységét
csak oly módon végezheti, hogy ezzel az MNB tűzvédelmi biztonsági szintjét hátrányosan
nem befolyásolhatja. - Tűzjelző- és oltóberendezést csak a Bankbiztonsági igazgatóság hozzájárulásával lehet létesíteni. A tűzjelző- és oltóberendezéseket érintő átalakításokat már a tervezés szakaszában
egyeztetni kell a Bankbiztonsági igazgatóság kijelölt szakértőjével. - A szerződést kötő szervezeti egység – szükség esetén a tűzvédelmi szakértő bevonásával -–
köteles az MNB területén munkát végző külső munkavállalókat a rájuk vonatkozó mértékben
az MNB tűzvédelmi szabályairól tájékoztatni. A munkavégzés alapjául szolgáló szerződésnek
tartalmaznia kell, hogy az MNB területén végzett munka során a külső munkavállaló köteles
a Tűzvédelmi Szabályzatot és a vonatkozó hatályos rendeletekben előírt követelményeket
betartani, ezeket az általa foglalkoztatott munkavállalói részére oktatni, illetve betartásukat
ellenőrizni, továbbá hogy a külső munkavállaló az általa vagy munkavállalói által okozott tűzkárért teljes erkölcsi és anyagi felelősséggel tartozik. - Az MNB területén munkát végző külső munkavállalók kötelesek a biztonsági szolgálat tűzvédelemmel kapcsolatos utasításait végrehajtani.
- A tűzvédelmi előírások megsértése esetén a biztonsági szolgálat a vétkes külső munkavállalót
a MNB területéről eltávolíthatja, illetve az előírások szerint intézkedik. - A beépített oltórendszerekkel ellátott területeken külső munkavállaló csak olyan személy felügyelete mellett végezhet munkát, aki a rendszer biztonságos kezelését elsajátította.
- Amennyiben a munkavégzés során a tűzvédelmi-, és biztonsági rendszereket károsító vagy
megzavaró füst, por, páralecsapódás keletkezhet, akkor a munka megkezdése előtt 3 munkanappal a szükséges tennivalókat a Bankbiztonsági igazgatósággal dokumentáltan le kell
egyeztetni. A feltételeket előzetesen írásban kell meghatározni, és a munkavégzés megkezdése után a helyszínen ismételten ellenőrizni kell munka megrendelőjének a megtett intézkedések hatékonyságát.
A Magyar Nemzeti Bank területén jelenleg a következő oltóanyaggal, és méretben találhatóak tűzoltó készülékek:
◼ ABC porral oltó készülék 6 kg-os és 12 kg-os kivitelben
◼ Habbal oltó készülék 2-6-9 l-es kivitelben
◼ CO2 oltó készülék 2 kg-os és 5 kg-os kivitelben
A tűzjelzés módjai:
- A biztonsági szolgálat telefonszámai: 21-11, 21-12, 91-11, 33-49, 33-50, 30-588-8945
- A tűzoltóság telefonszáma: 112
- a közlekedőkben található kézi jelzésadók
A menekítés végrehajtásának fokozatai:
Azonnali menekítés. A létesítményt, épületet vagy épületrészt a riasztórendszerek megszólalását
követően haladéktalanul el kell hagyni a kijelölt menekülési útvonalakon, vagy ezek alkalmatlansága esetén a Fegyveres Biztonsági Őrség által meghatározott útvonalon.
Rendkívüli esemény bekövetkezése esetén a Magyar Nemzeti Bank Budai központ épületében
tartózkodók számára kijelölt gyülekezési hely a következő:
- számú gyülekezési hely: Vérmező
Rendkívüli esemény bekövetkezése esetén a Magyar Nemzeti Bank Felügyeleti központ és Pénzmúzeum épületében tartózkodók számára kijelölt gyülekezési hely a következő: - számú gyülekezési hely: Széll Kálmán tér
Rendkívüli esemény bekövetkezése esetén a Magyar Nemzeti Bank Bölcs Vár épületében tartózkodók számára kijelölt gyülekezési hely a következő: - számú gyülekezési hely: Szentháromság tér
Rendkívüli esemény bekövetkezése esetén a Magyar Nemzeti Bank Logisztikai központjában tartózkodók számára kijelölt gyülekezési helyek a következők: - számú gyülekezési hely: Logisztikai Központ Biztonsági Porta előtti vendégparkoló területe
- számú gyülekezési hely: Logisztikai Központ Havária porta előtti tér
- számú gyülekezési hely: Logisztikai központ pince életvédelmi létesítmény.
Rendkívüli esemény bekövetkezése esetén a Magyar Nemzeti Bank Capital Square épületben található bérleményeiben tartózkodók számára kijelölt gyülekezési helyek a következők: - számú gyülekezési hely: A Dráva park (IV., V., VI. torony).
- számú gyülekezési hely: A Pulszky utcai lakóépületek közötti szabad területek (I., II., III torony).
Rendkívüli esemény bekövetkezése esetén a Magyar Nemzeti Bank Eiffel Palace épületben használt területein tartózkodók számára kijelölt gyülekezési helyek a következők: - számú gyülekezési hely: A Nyugati tér területe.
- számú gyülekezési hely: A Honvéd tér területe.
Rendkívüli esemény bekövetkezése esetén a Magyar Nemzeti Bank Medve utcai irattárak területein tartózkodók számára kijelölt gyülekezési hely a következő: - számú gyülekezési hely: A bérlemény előtt utca területe.
Rendkívüli esemény bekövetkezése esetén a Magyar Nemzeti Bank Gizella Loft irattároló és
könyvtári raktár területein tartózkodók számára kijelölt gyülekezési hely a következő: - számú gyülekezési hely: A belső udvar kijelölt területe.
Munkavédelem - AZ OKTATÁS CÉLJA ÉS ANNAK KÖTELMEI
A munkavállaló elsajátítsa és a foglalkoztatás teljes időtartama alatt rendelkezzen az egészséget
nem veszélyeztető, a biztonságos munkavégzés elméleti és gyakorlati ismereteivel, megismerje a
feladatához tartozó szükséges szabályokat, utasításokat és információkat. - A MUNKAVÉGZÉS SZEMÉLYI ALKALMASSÁGÁNAK KÖVETELMÉNYEI:
- Kábító-, tudatmódosító szertől nem befolyásolt állapot.
- Mentálisan stabil állapot (kipihenten, pszichikai terheléstől mentesen).
- Munkavégzésre megfelelő, a foglalkozás-egészségügyi orvos által érvényes írásban igazolt alkalmasság.
- A munkáltató által biztosított munkaruházat, formaruházat, egyéni védőfelszerelés kötelező használata, viselése.
A munkavállaló munkavégző képességét, munkára alkalmas állapotát a védőeszköz, felszerelés, ruházat használatát, alkalmazását vezetője köteles és jogosult ellenőrizni.
- A MUNKAVÉGZÉS MUNKABIZTONSÁGI KÖVETELMÉNYEI
a. A munkaterület kockázatai, azok becsült kockázati szintjei.
b. A felsorolt kockázatok kizárólag az MNB épületeiben az MNB tevékenységéhez
kapcsolódó kockázatokat tartalmazza, a külső munkavégzés veszélyeit, kockázatait
a külső munkát végző szervezetnek kell értékelnie és a balesetmegelőzést megtenni mind a saját mind az MNB munkavállalói irányában!
SORSZÁM
MUNKAHELYI KOCKÁZATOK MEGNEVEZÉSE
BECSÜLT KOCKÁZATI SZINT - Számítógép alkalmazása következményeként jelenlévő veszélye elviselhető
- Áramütés veszélye (feszültség alatti berendezés érintése) elviselhető
- Biológiai veszély (a légkondicionáló berendezésben baktériumok kifejlődése, szennyezett pénz, stb.)
elviselhető - Botlás, elesés (lépcsőkön fel-le, munkahelyen való közlekedés) elviselhető
- Munkahely légállapota (hőmérséklet, páratartalom, munkahelyi
légtér szennyezettsége)
elviselhető - Munkahelyi zaj elviselhető
- Munkahelyi megvilágítás elviselhető
- Alsó – felső végtagok becsípődése elviselhető
- Oxigén hiány (Logisztikai központ, értéktár. A munkahelyi légtér
tényleges Oxigén tartalma 15 – 15,4%)
elviselhető - Elütés (gépi anyagmozgatás, mélygarázs) elviselhető
- Össze – rádőlés (polcos anyagtárolás) elviselhető
- Elütés, ütközés, közúti közlekedésbe való részvétel elviselhető elviselhető
Magyarázat: Elviselhető kockázat: az ésszerűen megvalósítható legalacsonyabb szintű kockázat,
folyamatosan ellenőrizni kell az elviselhető szint fenntartásának tényét. - A KOCKÁZATOK KIZÁRÁSÁNAK, CSÖKKENTÉSÉNEK LEHETSÉGES MÓDJAI
A fentebb nevesített kockázatok sorrendjében ismerkedjünk meg a feltárt kockázatok bekövetkezésének a megelőzésére teendő szervezési intézkedésekkel, illetve a lehetséges műszaki teendőkkel.
ELSŐSORBAN, megállapíthatjuk a kockázatoknak kitett személy(ek) szerepe, viselkedése meghatározó a kockázatok kialakulásában. A megállapítás figyelembe vételével az alábbi szempontok érvényesülése a kockázat bekövetkezését vagy annak kizárását jelentős mértékben meghatározza:
- a személy egészségi állapota;
- szakmai felkészültsége;
- kapcsolatteremtő, segítő készsége;
- probléma, feladatmegoldó készsége;
- A munkavégzés tárgyi feltételének elégséges megléte, állapota és annak használati
módja.
MÁSODSORBAN: az építmény, műtárgy, műszaki berendezés állapotának mindenkori megfelelősége,
az időszakos felülvizsgálat rendszeres elvégzése, és az építmény, műtárgy, műszaki berendezés folyamatos műszaki színvonalon való tartása a teljes életciklus időtartama alatt.
Ezt követően tekintsük át mindazokat a kockázatokat, amelyek a munkába eltöltött időtartam alatt
a munkát végző személyre veszélyt jelenthetnek.
a. Számítógép alkalmazása:
Az ilyen terület a legkorszerűbb munkahelyek közé tartozik, ez azonban nem zárja ki
a veszélyforrás jelenlétét és baleset, foglalkozási megbetegedés bekövetkezését
Képernyős munkahelynek minősül az a munkahely, ahol a szervezetten foglalkoztatott munkavállaló a napi munkaidőből 4 órán keresztül folyamatosan képernyőt
használ.
A képernyős munkahelyek kockázati tényezői: - Látásromlás:
− a személy szemének adottsága (a megállapításhoz 2 évenként kötelező
szakorvosi vizsgálat elvégzése szükséges);
− a képernyő fizikai jellemzői (felbontás, sugárzás stb.);
− a munkahelyi megvilágítás. - pszichés (mentális) terhelés:
− figyelem, tartósan, fokozottan kis felületre koncentrálva,
− információ felvétel, feldolgozás, továbbítás terhelő hatása,
− emocionális, akarati erőfeszítés. - mozgásszervi panaszok (fizikai állapot romlás):
− ülőmunka (testhelyzet változtatással a terhelés csökkenthető)
A hosszabb időn keresztül álló, vagy ülő testhelyzetben végzett munka kényszertesthelyzetet eredményez.
− kéz ujjainak gyors ismétlődő mozgása. A panaszok jellemző tünetei, ínhüvely-gyulladás, izmok túlerőltetése, íntapadási helyek gyulladása a könyöknél.
Az 50/1999. (XI. 3.) EüM rendeletben ajánlott műszaki feltételek biztosításával, (ötponton alátámasztott szék, csukló támasz, vibráló, ártalmas sugárzástól mentes monitor állítható magasságú monitor) és az óránkénti tízperces pihenő idő felhasználásával, a kockázat jelentősen csökkenthető, sőt ki is zárható.
b. Áramütés (feszültség alatti berendezés érintése)
Az áramütés elleni védelmet, a villamos berendezések védettsége és a megfelelő
védőföldelés, vagy egyéb műszaki védelmi megoldás (pl. áramvédő stb.), továbbá a
tevékenységre vonatkozó szervezési intézkedés hivatott biztosítani.
Minden munkakezdést megelőzően a munkaterülethez tartozó és ott lévő villamos
berendezések védettségének sértetlenségét szemrevételezéssel ellenőrizni kell. A
sérült, hibás villamos berendezést, vezetéket használatba venni nem szabad. Az észlelt hibát a területileg illetékes közvetlen felettes vezetőnek jelenteni kell.
A műszaki védelem megfelelőségét az időszakos felülvizsgálat elvégzésével háromévenként ellenőrzik. A vizsgálatokat megtörténtét és a műszaki védelem megfelelőségét jegyzőkönyv igazolja.
Villamos energiát felhasználó minden fajta villamos berendezés javítását csak villamos szakember végezhet, akit a tevékenység végzésére írásba (munkaköri leírás)
megbíztak.
c. Biológiai kockázat
A munkahelyek jelentős részénél a megfelelő légállapotot, légkondicionáló műszaki
berendezés biztosítja. A légkondicionáló műszaki berendezés üzemszerű működése
közben a levegőszűrőkön, a légcsatornákban lerakodó porban, különböző törzsekhez tartozó baktériumok fejlődnek ki. Az elszaporodó baktérium a munkahelyi légtérbe jutva, majd az ember szervezetébe belégzéssel kerülve, légzési zavarokat, állandó hőemelkedést vált ki.
A kockázat nagy biztonsággal kizárható a műszaki berendezés rendszeres tisztításával és annak fertőtlenítésével.
A különböző biológiai szennyezéssel borított vagy átitatódott bankjegyekkel a közvetlen kapcsolatot kerülni kell. Kezelésük zárt egységcsomagban történjen, és a biztosított védőfelszereléseket viselni kell a pénzzel kapcsolatba kerülőknek.
A munkavállaló, amennyiben a munkahely környezetében légzési zavarokat, kisebb
hőemelkedést észlel, soron kívüli kell kérnie, a foglalkozás-egészségügyi orvosi vizsgálat elvégzését.
d. Botlás, elesés kockázata
Ezen kockázati tényező a munkahelyi közlekedés valós veszélye. A munkavégzés
több szintű épületekben történik. A szinteket lépcső köti össze, de biztosítva van
személyfelvonó használatának lehetősége is.
A munkahelyként szolgáló helyiségek, közlekedők, folyosók, lépcsők, megfelelő műszaki állapotát, a munkahelyi rend folyamatos fenntartását mindenkor, elfogadható
szinten kell tartani.
A nem megfelelő állapotot a közvetlen felettesnek azonnal jelenteni kell.
A baleset bekövetkezését nagymértékben a munkavállaló, munkahelyen történő
közlekedési módja határozza meg. A munkahelyi közlekedésre is megfogalmazható
általános szabályként, hogy közlekedjél mindenkor fokozott figyelemmel és haladási
sebességedet mindenkor az adott közlekedési út és minden egyéb körülmény figyelembe vételével válaszd meg.
A munkahelyi munkavédelmi állapotokat bejárások, kockázatértékelések során a
munkáltató képviselői időszakosan felülvizsgálják. A nem megfelelő munkahelyi állapotokat és minden egyéb kifogásolható körülményt ekkor lehet és kell észlelni, jelezni.
Az adminisztratív rendszereket alkalmazva javaslatot kell tenni a hiányosságok megszüntetésére.
A javaslat érdemi elbírálása az illetékes vezető feladata
e. Munkahely légállapota (hőmérséklet, páratartalom, légszennyezettség)
A nyitható ablakokkal nem rendelkező munkahelyek hőmérsékletét, páratartalmát
légkondicionáló műszaki berendezés biztosítja. A munkahelyekre szolgáló helyiségek hőmérsékletét, minden helyiségekben felszerelt hőfokszabályzókkal lehet a kívánt értékre állítani. Ezekben a helyiségekben a frisslevegő szükséges mennyiségben
történő utánpótlása, valamint a helyiség páratartalma központilag szabályozott.
A nyitható ablakokkal rendelkező munkahelyek frisslevegő ellátását, szellőztetését
a nyílászárókkal lehet szabályozni.
Mindazon helyiségekben ahol több személy, munkavégzés céljából tartózkodik, közös egyetértéssel kell helyiség tényleges hőmérsékletét az automatikus hőfokszabályzón beállítva biztosítani, illetve a nyílászárók nyitva tartását egyeztetni.
A banki munkahelyek légterében határértéken túli szennyezettség nem mutatható
ki. A Bank felügyelete alá tartozó helyiségekben, a légteret szennyező vegyi anyagokat nem használnak fel, egy kivétellel olyan tevékenységet nem végeznek melynek
következményeként szennyező anyagok, kerülhetnének ki a munkahely légterébe.
A kivétel a Logisztikai központ pénzszállító gépjármű beálló helyiségei, amikor is a
gépjárművek beállása alkalmával, a gépjármű motor szükségszerű járatásának időtartama alatt a helyiségben határértéket meghaladó légtérszennyezés jöhet létre,
amennyiben az elszívó berendezés nem üzemel. A gépjármű helyiségbe történő beállását megelőzően el kell indítani a helyiség elszívó berendezését. A beállási műveletet, és a helyiségben a gépjármű motorjának járatását csak a szükséges időtartamig szabad végrehajtani.
A helyiség elszívó berendezésének folyamatos működtetése esetén a határértéket
meghaladó légszennyezés nem tud létrejönni.
f. Munkahelyi zaj
A Logisztikai központban, az aggregátor helyiségében, és a bankjegy megsemmisítő
helyiségben, amennyiben a gépi berendezések üzemszerűen működnek, egyéni zajvédő eszköz használata kötelező érvényű. A zajvédő eszköz a helyiség belépésére
szolgáló ajtók mellet felvételezhető, használat befejezését követően az egyéni zajvédő eszköz bármely kommunális hulladékgyűjtőbe bedobható.
A Bank minden egyéb helyein, helységében egyéni zajvédő eszköz használata nem
szükséges, mivel a zajszint mindenhol jelentősen a határérték alatt van.
Nem jellemző, de figyelmen kívül sem hagyható a környezetből származó határértéket meghaladó zajterhelés. Ez esetben a helyiségek nyílászáróit be kell zárni. A zárt
nyílászárók minden valószínűség szerint biztosítani tudják az ártalmas zajszint csökkentését.
g. Munkahelyi megvilágítás
A munkahelyek jelentős részénél a természetes megvilágítás nem elégséges voltának következményeként, a mesterséges megvilágítás alkalmazása is szükséges.
Szellemi munkát végző munkahelyek általános mesterséges megvilágításának az értéke nagyobb kell, hogy legyen mint 200 Lux. A megvilágítás értékén túl figyelembe
kell venni az árnyékhatást és a vibráció mentességet is.
Amennyiben a minimális megvilágítási érték nem biztosítható, úgy helyi megvilágítás lehetőségét kell biztosítani. Nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy az aktív munkaidő nappali időtartamra esik, ami javítja mindazon munkahelyek megvilágításának
értékét, ahol a természetes megvilágítás is érvényre jut.
Kijelenthető, hogy az MNB irányítása alá tartozó munkahelyek megvilágítási értéke
megfelel a biztonságos munkavégzés követelményeinek.
Természetes, hogy lehetnek az általános megállapítástól eltérő egyedi igények, és
egyéb hiányosságok melynek valóságát műszeres méréssel hitelt érdemlő módon
kell igazolni. Az ilyen jellegű igények, a bármikor kezdeményezhetők. Az igényeket a
munka-, tűzvédelmi szakértő felé kell jelezni.
h. Végtagok becsípődése, beszorulása.
A kockázatok elsősorban a személyfelvonókat, önműködő ajtókat használó, személyek kockázatai.
A személyfelvonók biztonsági berendezéseinek hibátlan működése esetén kizárt a
becsípődés kockázatának bekövetkezése.
A felvonót használó személy feladata a legkisebb észlelt rendellenesség azonnali bejelentése a Szabadság téren a 3000-es, a Logisztikai központban a 3333-as, a Budai
központban +36-70-602-7964-es, MNB Székházban +36-70-555-7383-as telefonszámra.
Fokozott kockázat a folyamatosan járó (páternoszter) felvonó. Használatára vonatkozó ismereteket, a felvonóba belépő helyen, található utasítás tartalmazza. Az utasításban leírtak figyelembe vétele és alkalmazása kötelező érvényű.
A felvonókban segélyhívó van beépítve. A segélyhívó minden olyan esetben használható, ha a liftben tartózkodó személynek segítségre szüksége van. A segítség érkezéséig türelmesen kell várni.
Az önműködő ajtók nyitását mozgásérzékelő, és/vagy belépő kártyával vezérelt
rendszer elem végzi.
i. Oxigén hiányos munkahely.
A Logisztikai központ, értéktár helyisége bankjegyek tárolására lett kialakítva. A tűzi
kockázat kizárása céljából, a munkahelyi légtér tényleges oxigén tartalma 15 – 15,4%
közötti értékhatáron belül van biztosítva, melynek következményeként a
tűzkeletkezése biztonsággal kizárható.
A csökkent oxigén tartalom mellet, a ki – betárolási munkafolyamat alatt nincs szükség személyek jelenlétére. A munkafolyamatot programozható gépi berendezés valósítja meg.
A személy (-ek) értéktárban való belépésre, és hosszabb, rövidebb időszakra történő
tartózkodásra, a védőeszközök használatára, a Munkavédelmi szabályzat 15. számú
melléklete vonatkozik.
A helyiségben esetenként bent tartózkodó, vagy munkát végző személyek részére
csökkentett oxigén tartalmú helyiségben, amennyiben a levegő oxigén tartalma
<17% megfelelő mennyiségű oxigén utánpótlásáról kell gondoskodni.
A helyiség egy légterű. A helyiségben a bankjegyek tárolására polc rendszer van kiépítve. A be és kitárolást két programozható, fel – leszedő gépi szerkezet végzi.
A be és a kitárolás az u.n. galéria szinten valósul meg. A helyiség alsó szintjét lépcsőn
lehet megközelíteni. Személyek a helyiség alsó szintjére csak sűrített levegős légzőkészülékkel mehetnek le.
Légzésvédő használata kötelező érvényű.
A helyiségben rendkívüli esemény bekövetkezése esetén az ott tartózkodó személyek kimenekítését az erre kiképzett személyeknek végre kell hajtani. A mentés elvégzésére az alábbi technikai eszközök állnak rendelkezésre: - forgókaros láncos emelőszerkezet
- leesés elleni egyéni védőeszköz;
- hordágy, hordágy-tartó kötöző elem (4 db) műanyag vezetőkötél;
- sűrítet levegős, tüdőautomatás légzésvédő;
- sűrített levegős légzésvédő.
j. Elütés.
A kockázati tényező elsősorban a Logisztikai központ, gépi anyagmozgatások alkalmával jelent veszélyt az ott tartózkodó, vagy munkát végző személyekre. A kockázati
szint minimalizálása a targoncavezető, kézikocsit mozgató személy, és a környezetében tartózkodó személy (-ek) együttes feladata és kötelessége.
A mozgó szállító eszközöket (önjáró, beüléses, nem beüléses targonca, kézi kocsi) 1
m távolságon belül megközelíteni tilos
Az MNB más épületeiben kézikocsi használatával valósul meg anyagmozgatás amely,
valós elütési veszélyt jelent a folyosókon közlekedő személyekre.
A folyosókon, lépcsőházakban történő közlekedés mindenkor fokozott figyelmet
igényel.
k. Össze – rádőlés (polcos anyagtárolás)
Mindazon a munkahelyeken ahol polcos tárolás történik az alábbi minimális követelményeket kell megvalósítani és folyamatosan fent tartani: - A polcok megközelítésére minimum 80 cm közlekedő utat kell kialakítani, a
gépi rakodás esetén a közlekedő útvonal méretét a gépi rakodó eszköz méreteit figyelembe véve kell biztosítani. A polc szerkezeten fel kell tüntetni
annak terhelhetőségét - A különböző magasságú polcos tárolók, és a helyiség járószintjéről nem elérhető szekrény elemek elérthetőségét biztonsági létra használatával kell
lehetővé tenni. A polcszerkezet, vagy a szekrény elem magassága határozza meg biztonsági létra méretét és típusát.
l. Elütés, ütközés, borulás közúti közlekedésben való részvétel
Az elütés, ütközés, borulás, a Logisztikai központ, a pénzszállító jármű be – kirakodása alkalmával, valamint a közúti közlekedésben való részvétel esetén jelent veszélyt a tevékenységet végző és az ott jelenlévő, vagy munkát végző személyekre.
A rakodási műveletet végző kockázati szint minimalizálása a kézi targoncát mozgató
személy, a pénzszállító járművet be – kirakodását végző személy és a környezetében
tartózkodó személy (-ek) együttes feladata és kötelessége.
A mindenfajta gépjárművezetés kockázata az ütközés, elütés, borulás veszély. A vezetés módját jelentősen befolyásoló tényező, az időjárás, télen a síkos utak, nyáron
a meleg, továbbá a változó út és terepviszonyok.
A kockázat csökkentését személyi és műszaki tényezők, (gépjármű kifogástalan műszaki állapotával) együttes hatásával lehet elérni.
A gépjármű téli felszereltségéhez hozzá tartozik a téli gumi rendszeres, és a hólánc
időszakonkénti használata. A nyári meleg időszakban, a klíma nem elsős sorban
komfort érzetet biztosít, mivel használata, csökkenti az elfáradást, növeli a figyelem
készséget, aminek a következménye a reakcióidő optimális értéken tartása.
A gépjármű műszaki állapota, a kormányozhatóság, fékezhetőség, világítás stb. meghatározza a kockázat szintjét. Az előírt műszaki megvizsgáláson túlmenően, a műszaki állapot szinten tartása fokozottan szükséges.
A gépjárművet vezető személy feladata, használatba vétel előtt, a jármű forgalomba
vételéhez szüksége műszaki ellenőrzés elvégzése az alábbiakra kiterjedően: - a kerékgumikban lévő nyomás, a gumik fizikális állapota;
- felépítmény állapota sérülésmentessége;
- a világítás, irányjelző helyes, elégséges működése,
- kormányozhatóság megfelelősége (üzemelő motornál);
- fékek (kézi fék) üzem készsége megfelelősége;
- biztonsági övek állapota működőképessége;
- gépjármű ajtóinak zárhatósága – nyithatósága;
- a gépjármű okmányainak megléte, érvényessége;
- az elsősegély-nyújtó felszerelés megléte, sértetlensége
A gépjármű vezetése télen, kedvezőtlen időjárás alkalmával fokozott figyelmet és
fegyelmezettségét követel a járművet vezető személytől.
A személy egészségi mentális, fizikai állapota, magatartása meghatározó, a vezetési
kockázat mérséklésében.
Fokozott figyelmet ajánlott fordítani, a munkára képes állapot követelményének a
teljesülésére, melyről rendszeres személyes ellenőrzéssel, nagy biztonsággal meglehet győződni.
Becsült kockázatokat valószínűsíthetően tovább lehetne bővíteni, de a vonatkozó jogszabály továbbá a szakmai tapasztalat alapján kijelenthető, hogy a nevesített kockázaton túlmenően minden
egyéb kockázatnak a becsült szintje triviális.
A triviális kockázatra becsült veszélyek következményei valószínűen jelentéktelenek. Ez azonban
nem azt jelenti, hogy a triviális szintre becsült kockázatokat figyelmen kívül kell hagyni. E szintű
kockázatokat kis odafigyeléssel minden munkavállaló képes maga kezelni, melynek következményeként a veszélyek kialakulása nagybiztonsággal kizárható.
- EGYÉNI VÉDŐESZKÖZÖK
Az egyéni védőeszközök használata csak abban az esetben szükséges, ha a munkavállaló a tevékenység végzése során ártalmas hatásnak lehet kitéve.
A külső munkavállalók védőeszközökkel történő ellátása a munkáltatójuk feladata! - MUNKABALESET ÉS A KAPCSOLÓDÓ FELADATOK VÉGZÉSE
a. Alapfogalmak értelmezése
- Mi a baleset?: a baleset az emberi szervezetet ért olyan egyszeri külső hatás, amely a sérült akaratától függetlenül, hirtelen vagy aránylag rövid idő
alatt következik be és sérülést, mérgezést vagy más (testi, lelki) egészségkárosodást, illetőleg halált okoz. - Mi a munkabaleset?: az a baleset, amely a munkavállalót a szervezett munkavégzés során vagy azzal összefüggésben éri, annak helyétől és időpontjától és a munkavállaló (sérült) közrehatásának mértékétől függetlenül. A
munkavégzéssel összefüggésben következik be a baleset, ha a munkavállalót a foglalkozás körében végzett munkához kapcsolódó közlekedés, anyagvételezés, anyagmozgatás, tisztálkodás, szervezett üzemi étkeztetés, foglalkozás-egészségügyi szolgáltatás és a munkáltató által nyújtott egyéb szolgáltatás stb. igénybevétele során éri. - Mi minősül súlyos balesetnek?
a) a sérült halálát (halálos munkabaleset az a baleset is, amelynek bekövetkezésétől számított egy éven belül a sérült orvosi szakvélemény szerint a balesettel összefüggésben életét vesztette), magzata vagy újszülöttje halálát,
önálló életvezetését gátló maradandó károsodását;
b) valamely érzékszerv, érzékelő-képesség, illetve a reprodukciós képesség
elvesztését vagy jelentős mértékű károsodását okozta;
c) orvosi vélemény szerint életveszélyes sérülést, egészségkárosodást;
d) súlyos csonkulást, hüvelykujj vagy kéz, láb két vagy több ujja nagyobb részének elvesztését (továbbá ennél súlyosabb esetek);
e) beszélőképesség elvesztését vagy feltűnő eltorzulást, bénulást, illetőleg
elmezavart okozott.
b. A személyi sérüléssel járó rendkívüli esemény bekövetkezését követő teendők. - A baleset bekövetkezését követően, figyelembe véve annak súlyosságát az
elsősegély nyújtás megkezdése az elsődleges, majd azt követi a segélykérés. - A sérült személy megfelelő elhelyezése és azt követően az elvárható elsősegély nyújtás végzése folyamatos kell legyen.
- Segélykérés, a mentőszolgálat igénybe vétele. (amennyiben azt szükségesnek véljük).
– Mentők telefonszáma: 104
– Segélykérő telefonszám: 112
Bármely telefonszám tárcsázható, de elégséges csak az egyik telefonszámon
kérni a segítséget. - A logisztikai központ értéktárban bekövetkezhető személyi sérülés esetén a
riasztási, személymentési feladatokat, a hatályos Munkavédelmi szabályzat
- számú melléklete tartalmazza.
- Értesítési, tájékoztatási feladatok végrehajtása.
- A balesetet haladéktalanul jelenteni kell a közvetlen vezetőnek!
Adatkezelési tájékoztató jelentkezők részére
Adatkezelési tájékoztató természetes személlyel kötendő munkaszerződés előtt
A jelentkező kijelenti, hogy személyes adatai a valóságnak megfelelnek, a bérszámfejtést végző
személynek, biztonsági szolgálatnak, üzemeltetésnek kiadható, kötelezettséget vállal, hogy a személyi
adatlap tartalmában bekövetkezett változást haladéktalanul, de legkésőbb 8 munkanapon belül bejelenti.
- Az adatkezelő tájékoztatja a jelentkezőt, hogy a Személyi lapon megadott személyes adatait a
megkötött munkaszerződés mint jogalap alapján a munkaviszony létesítése, fenntartása,
megszüntetése céljából kezeli. - A munkaruha méretére vonatkozó személyes adatokat a Társaság, a jelentkező biztonságot és
egészséget nem veszélyeztető foglalkoztatása, valamint az egyéni védőeszközök biztosítása
érdekében kezeli. - A személyes adatok címzettjei: a Társaság munkaügye, azon belül a bérszámfejtésért felelős
jelentkezői és adatfeldolgozói, az adatvédelmi szabályzatban előírt módon. - A Társaság a jelentkező által igényelt adózási és egyéb személyhez kötött kedvezmények
igénybevétele érdekében nyilvántartott adatokat, az adatvédelmi szabályzat szerint kezeli. - Amennyiben a személyes adatok felvétele a munkaterületen történik, akkor azokat a Társaság
elektronikus úton email formájában továbbítja azt a Társaság telephelyére adatfeldolgozás céljából. - A személyes adatok tárolásának időtartama: a törvényileg előírt, és a társaság adatkezelési
szabályzatában szabályozott módon, de minimum a szerződés megszűnését követő 5 év. - A személyes adatok adatfeldolgozásra átadásra kerülnek a belépési engedély, belépő kártya igénylés
céljából a társasággal szerződésben álló üzemeltetés/biztonsági szolgálat részére. Az adatok
átadása elektronikus úton email melléklet formájában történik, az adatok védelmét a
legszigorúbban szem előtt tartva, az adatvédelmi szabályzatban előírtak szerint valósul meg. - Tájékoztatjuk, hogy a munkavégzési területeken a biztonsági szolgálat elektronikus
megfigyelőrendszert működtet. A területre ki- és belépéskor átvilágításra kerül sor, csak engedéllyel
rendelkező személy léphet be, a területen csak belépési engedéllyel rendelkező személy
tartózkodhat, csak belépő kártyával közlekedhet, amit biztonsági pontokon kötelező használni. A
megfigyelőrendszer működése során rögzített kép- és hangfelvétel rögzítésére sor kerül. Az
elektronikus rendszer rögzíti az Ön magatartását is. Más belépő kártyájának használata, illetve a
biztonsági szabályok megszegése a területről való kizárással és a munkaviszony megszüntetésével
jár(hat). - Az érintett természetes személy jogairól, az adatfeldolgozás módjáról, az adatfeldolgozók
személyéről az információk a Társaság képviselőjétől kapott adatkezelési tájékoztatót megértettem
és tudomásul vettem.
Tájékoztató a bérezésről
Tájékoztató a bérezésről
Munkaidő naponta 4 óra heti 5 munkanap
H-P: 17:30-21:30, naponta 4 óra vagy
H, K, Sz, P: 17:00-21:00; Cs, Szo, V: 18:00-22:00 beosztás szerint
Első két héten egyszerűsített szerződéssel napi nettó 6 000 Ft, heti
kifizetéssel,
Következő 3 hónap próbaidő alatt 137 500 Ft
3 hónap letelte után nettó 150 000 Ft (137 500 Ft + Prémium 12 500)
Túlóra és nagytakarítási lehetőség alkalmanként van, egyeztetést igényel,
külön díjazással.
Elvárt öltözet: zért kényelmes cipő, fekete nadrág, fekete póló, ami takarja a vállakat (nem újjatlan) A munkavégzés során munkahelyi köppeny használata.
Munkavégzés helye: Budapest, Széll Kálmán tér mellett, Krisztina körút 6.
Megközelíthető
busszal (5-ös, 16-os, 16A, 21-es, 21A, 22-es, 22A, 39-es, 91-es, 102-es,
116-os, 128-as, 129-es, 139-es, 140-es, 140A, 149-es, 155-ös, 156-os, 222-
es) a Széll Kálmán téri megállóig
villamossal (4-es, 6-os, 17-es, 56-os, 56A, 59-es, 59A, 59B, 61-es) a Széll
Kálmán téri megállóig
60-es villamossal (Fogaskerekű) a Városmajor megállóig (végállomás),
onnan 20 perces séta a Városmajoron és a Széll Kálmán téren át
M2-es metróval a Széll Kálmán téri megállóig
a Volánbusz járatai közül a Budakeszi úti járatokkal a Széll Kálmán téri
végállomásig
A Széll Kálmán térről pár perces sétával az alagúton át a Krisztina körút
gazdasági bejáratig