Mi fán terem a weboldal karbantartás?

Minek az nekem?

  • Hogy megkíméld magad egy nagyobb pénzkiadástól!
  • Hogy megkíméld magad egy sor bosszúságtól!
  • Hogy ne okozz másnak anyagi kárt, amit majd rajtad hajtanak be!
  • Sorolhatnám tovább és mesélhetnék még a felmerült problémákról, hogy pár ügyfelem hogy került hozzám.
  • Jobb megelőzni a problémákat!
  • A weboldaladnál megkülönböztetünk tartalmi- és működésbeli karbantartást.
    • Tartalmi változtatások: pl. kinézet, képek, szöveg, videó, dokumentum, űrlap, érkeztető oldal stb. Amit a weboldal látogatója lát. Általában ez eseti munkavégzés, így ez óra vagy projektdíjas feladatvégzés.
    • Működésbeli változtatások: pl. frissítések, keretprogramok működtetése, biztonsági megoldások stb. Amit a látogató nem lát, csak akkor, ha valami hiba van. Általában ez rendszeres időszaki díjas pl. havi, mivel redszeresen elvégzendő feladatokat tartalmaz.

A legfontosabb rendszeres karbantartási feladatok röviden

  • Vírusellenőrzés
  • Tűzfal védelem
  • Spam védelem
  • Frissítések (24/72 szabály)
  • Biztonsági mentések

Vírusellenőrzés fontossága

  • A böngészők és a google is figyelemmel kíséri, hogy nem tartalmaz kártevőt a weboldalad, amennyiben észlelik, hogy az akár megtekinthetetlenné is válhat weboldalad
  • Amennyiben megosztott tárhelyes szolgáltatót veszel igénybe, további weboldalakt fertőzhetsz meg, illetve a szerveren található többi weboldal, tartalom biztonságát kockáztathatod
  • Jogilag köteles vagy, mint tárhely felhasználó ilyen védelemmel ellátni weboldalad
  • Anyagilag felelős vagy az általad akaratlanul vagy szándékosan okozott kárért!
  • Jobb ezt meglőzni!

Jogi dolgok - ami miatt nem alszol nyugodtan, ha nincs rendben

“A Bérlő köteles a megrendelt szolgáltatásokat előírásszerűen használni, ellenkező esetben a Szolgáltató jogosult a szolgáltatást szüneteltetni, vagy a szerződést azonnali hatállyal felmondani. A hibás vagy helytelen használatból eredő károkért a Bérlő felelősséggel tartozik.”
“A Bérlő köteles a szerveren elhelyezett kódok (tartalom- és honlap-kezelő rendszerek, pl: Mambo-Joomla, PHP-Nuke, Drupal, WordPress stb.) biztonsági frissítéseiről gondoskodni, különös tekintettel a nyílt forráskódú alkalmazásokra. A Szolgáltató nem vállal felelősséget a biztonsági kockázattal használt programok és kódok használatából eredő károkért. A Bérlő számítástechnikai rendszerének biztonsági hiányosságaiból eredő bármilyen közvetlen, vagy közvetett kár esetében a Szolgáltató nem vonható felelősségre.”
“Nem használhatja a tárhelyet kéretlen reklámcélú üzenet küldésére, más felhasználó zaklatására. Nem helyezhet el rajta olyan anyagot, mely törvénybe ütközik, mások jogait sérti, fajgyűlöletet szító, illegális tevékenységet támogat, illegális tevékenység végzéséhez nyújt segítséget. Nem helyezhet el, illetve nem futtathat olyan programkódot, vagy programot, amely bármilyen módon kárt okoz vagy kár okozására alkalmas, vagy a tárhelyet működtető szerver működését zavarja, lassítja, üzemszerű működését akadályozza vagy lehetetlenné teszi.”
“Tevékenysége során a Bérlő tudomásul veszi, hogy a Szolgáltató jogi úton érvényesítheti kártérítési igényét bármilyen, a Szolgáltatót ért közvetett, vagy közvetlen kár esetén.”
Amennyiben feltörik az oldalad, vírusos vagy más fertőzés áldozata lesz és ezzel te másoknak kárt okozol, pl. a vírusfertőzés továbbterjedésével, ilyen esetben a jog szerint, a weboldal tulajdonosa a felelős (anyagilag is). – Sajnos ezt sok weboldal tulajdonos figyelmen kívül hagyja. Gondolj bele egy webáruházat fertőzöl meg több milliós lehet a kár! Volt már erre példa.

Jobb nyugodtan aludni és ezt megelőzni!

Tűzfalas védelem

  • Elsődleges célja, hogy megvédje a weboldalad az illetéktelenektől. (Az autód, lakásod is ellátod valamilyen védelemmel, zár, riasztó, stb.)
  • Ide tartozik a megfelelő felhasználónév és jelszó páros kiválasztása, rendszeres cseréje, kétfaktoros bejelentkezés alkalmazása, biztonságos hozzáférés biztosítása. (Az autód, lakásod kulcsát se adod oda akárkinek, igyekszel másoktól megóvni)
  • A tűzfalak további funkcióinak ismerete, beállítása, monitorozás
    Monitorozással talált biztonsági problémák megoldása már egy kis szakértelmet igényel.
  • Jogilag köteles vagy, mint tárhely felhasználó ilyen védelemmel ellátni weboldalad
  • Anyagilag felelős vagy az általad akaratlanul vagy szándékosan okozott kárért!
  • Fontos, hogy ez is rendben legyen!

Spam védelem

  • Spam hozzászólások törlése, hozzászólások moderálása, ezekre való válaszadás. Ez a tulajdonos vagy megbízottja feladata.
  • Spam szűrő beállítása vagy a hozzászólások tiltása.

Frissítések (24/72 szabály)

  • A weboldaladnak nem csak a tartalmát, aktualitását kell frissen tartani. (Ahogy egy autót, lakást is tisztán, működőképesen tartjuk.)
  • Biztonsági frissítés (24 órán belül célszerű a frissítést elvégezni).
  • Karbantartó vagy funkcionális frissítés (érdemes vele 48-72 órát várni és használata előtt tesztoldalon futtatni). Esetleges ütközések, frissítési hibák elkerülésére.
  • Minden egyes frissítést biztonsági mentésnek kell megelőznie.

Biztonsági mentések

  • A tárhely szolgáltató által készítve a tárhely szerverére, ennek gyakorisága a tárhelyszolgáltatónál kiválasztott csomagtól függ.
    Miért nem elégséges ez a mentés?
    Megtörtént az egyik új ügyfelemmel, hogy a tárhelyszolgáltatójának 2 hétre visszamenőleg volt mentése, a hibát csak 3 hét elteltével vették észre, így a tartalmak – azonnali jelzés esetén – 100%-osan helyreállíthatóak lettek volna. De így pont akkor lett jelezve a baj, amikor már a tárhelyesnek is csak vírusos, hibás állapotról volt mentése.
  • Mentési és megoldási lehetőségek:
    • A tárhely szolgáltató által készített biztonsági mentésekről másolat készítése a teljes weboldalról.
    • Szoftveres biztonsági mentés készítése a teljes weboldalról.
    • FTP-n (SFTP-n) keresztüli biztonsági mentés minden mappáról, fájlról + Adatbázis mentése.
    • Biztonsági mentés készítése minden egyes változtatás előtt (pl. frissítések, karbantartások, tartalmi változtatások előtt).
    • A korábbi mentések megőrzése meghatározott ideig.
  • Mentési gyakoriságok (javasolt):
    • Teljeskörű éves és havi.
    • Adatbázis mentése heti vagy napi.
    • Minden egyes frissítés előtt.
    • Két teljeskörű mentés között vagy a legutóbbi után a tartalmi változtatások mentése (képek, szövegek, kinézet, bármi, ami változott), XML és/vagy HTML fájlként, Elementor konténer, oldal vagy szakasz mentése sablonba, majd annak kiexportálása.
  • Mentések helye:
    • Tárhely szolgáltató tárhelyére (ideiglenesen)
    • Felhő tárhelyre
    • Számítógépre
    • Külső adathordozóra

Karbantartás elemei, ellenőrzések tágabb értelemben

  • Oldal elérhetőségének ellenőrzése (felhasználói, szerkesztői, adminisztrátori felület)
  • Főbb funkciók működésének ellenőrzése, ilyenek pl.:
    • Belépés
    • Regisztráció 
    • Kapcsolatfelvétel
    • Rendelés
    • Hírlevél
    • Hozzászólás
    • Értékelés
    • Számlázás
  • Törött linkek monitorozása, kezelése, linkek, menük helyes működésének ellenőrzése
  • Biztonsági problémák monitorozása, kezelése, fájlmódosítások, hibanaplók (debug.log, error.log) ellenőrzése, “webhely egészség” menüpont javaslatainak megvalósítása
  • Hozzászólások kezelése (Szűrés, moderálás, törlés, tiltás stb.)
  • Biztonsági mentés készítése (eseti, frissítéskor, változtatáskot, teljeskörű, rendszeresek ütemezése, nyílvántartása, megőrzése)
  • Tartalomfejlesztés (blog, hírek, stb.), keretprogram, témasablon (kinézet, gyermeksablon), bővítmények frisstése
  • Felmerülő kompatibilitás problémák megoldása, megelőzése (tesztoldal futtatása)
  • Weboldal és az adatbázis optimalizálása
  • Adminisztrátori és szerkesztői felhasználók jogosultságának ellenőrzése
  • Jelszavak frissítése, frissíttetése
  • Kockázati tényezők feltárása, jelzése pl. feleslegessé vált bővítmények törlése
  • Domén lejárat figyelése, “https://”, SSL tanúsítvány érvényességének ellenőrzése, lejáratról az ügyfél értesítése, php verzió frissítése, beállítások ellenőrzése, módosítása
  • Google helyezések, mérőeszközök futtatása, ellenőrzése (pl. Google Analytics, Search Console, Hotjar stb.)
  • Marketinges mérőszámok elemzése, a weboldal sebességének mérése, ellenőrzése
  • A tárhelyszolgáltató értékelése
  • Számok, dátumok ellenőrzése, szükség szerinti átírása (lista készítése a követéshez)
  • SEO tartalom, kulcsszókutatás, közösségi média megjelenítés, további SEO “eszközök” (GOOGLE cégem, Facebook, LinkedIn, Instagram, Tik-Tok stb.)
  • Tartalomnaptár
  • Az ügyfél eseti értesítése rendkívüli munkáról szükség szerint, karbantartási riport készítése az elvégzett feladatokról

Kalkulátor

Karbantartás